نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (1008 (
ســوره 17 : اســـرا ( مـکّــی ـ111آیه دارد ـ جزء پا نزدهم ـ صفحه 282 )
( قسمــت بیست و یکـــم )
تکـریـمِ خـداونــدی
بارگاه امام علی علیه السلام در مــــزار شریف افغانستان
( جزء پانزد هــم صفحــه 289 آیه 70 )
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَ حَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ
وَ رَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّیِّبَاتِ وَ فَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا
تفسیـــر لفظـــی :
و به راستى ما فرزندان آدم را گرامى داشتیم و آنان را در خشکى و دریا [برمرکبها] برنشاندیم
و از چیزهاى پاکیزه به ایشان روزى دادیم و آنها را بربسیارى از آفریدههاى خود برترى آشکار دادیم
تفسیر ادبی و عرفانی :
خداونـــــد تهنیتی بزرگـــــــوار ،
و تشریفــــــی تمـــــــــــام ،
و کرامتــــــی بــــــزرگ ،
بر فرزنــــــد آدم کرد ؛
که در بَـــــــدوِ کــــــار ،
با ایشان پیمـان بست ،
و به صفتِ لطفِ خـــــــــود ،
آنان را مورد خطاب قــــــرار داد ،
و با ایشان پیمــــــان دوستی بست ،
و خلعـتِ تمــــــــام داد ،
و آنان را به دانش و خِــــرَد و هــــوش ،
و سخـــــــن و فرهنــگ بیاراست ،
و ظاهر را به توفیقِ مجاهدت ،
و باطن را به تحقیقِ مشاهدت آراست ،
و معـــــرفت را از ایشــان دریـــــــــغ نداشت ،
و دَرِ رحمت و کـــــرامتِ خویش بر ایشان گشود ،
و آنان را بر بســـــاطِ منــاجـــــــات بداشت ،
تا هرگاه که خواهنــــــد او را خواننــــد ،
و از او خواهنــد ، و با او راز گوینــد .
از همین تکـــریــــمِ خـــداونــــدی است که ؛
پیش از سئوال ،ایشان را کـــرامت داد ،
و پیش از استغفار ، آنان را بیامرزید ،
و باز از همین تکرریم است که ؛
در میان همه ی آفریدگان ،
ایشان را به مهر و محبت ، مخصوص گردانید ،
و آن چه به فرشتـــــــگان نداد ، ایشـــــــان را داد ،
و آن چه با کرّوبیان و رُوحانیان نگفت ، با ایشان گفت !
و بنده را شایستـــه این است که گوید :
خــدایــــا ؛
معنیِ دعـــویِ صــادقـــانی ،
فروزنده ینفس های دوستانی ،
آرامِ دلِ غـــــــریبـــــــانی ،
چون در میان جـــانی ؛
پس ؛ زندگیِ جــانی ، و آئیـــن زبـانی ،
از بی دلی می گــــویـــم کجــائی ،
به من نزدیک تــر از جـــــــانی ،
به خود از خود ترجمانی ،
به حقّ تو که ما را در سایه ی غرور ننشانی ،
و به وصـــــــال خــــــود رســــــانی .
موضوع :